Chrzest
Polski
1050
rocznica chrztu Polski ma zwrócić uwagę na rolę chrztu w życiu
narodu i pojedynczego człowieka, bo brak pamięci o przodkach to
śmierć narodu.
Przypominanie chrztu ma na celu zbliżenie do Kościoła i nawracania
się w imię Jezusa Chrystusa, bo został ochrzczony cały naród,
który ma bronić religię chrześcijańską. Cesarstwo Rzymskie
łączyła wspólna ideologia zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa.
Jest to myślenie chrystio-centralne, bo cała cywilizacja łacińska
opiera się na chrześcijaństwie. Hierarchowie Kościoła
katolickiego uważają , że dali dobrą
zmianę, sięgając
do źródeł ludzkiej
natury. Kościół
każe nam wierzyć w zło naszej natury, od czasu gdy ustalił, że
Jezus począł się bez grzechu
pierworodnego.
Gdzie jest jednak tolerancja,
drugiego człowieka, czyżbym był jedynym, który wykazuje
tolerancję?
W pluralizmie chrześcijańskim najlepiej byłoby gdyby wszyscy
ludzie myśleli tak samo. Jednak świat jest zbudowany z różnic,
dlatego percepcja postrzegania osoby Jezusa jest przez nieliczne
jednostki widziana inaczej od przyjętej i trzeba tę wiedzę
wtłaczać od cywilizacji w której żyjemy. Tam gdzie wszyscy myślą
tak samo, to znaczy że nikt nie myśli. Już pierwszy nowoczesny
historyk Polski Adam Naruszewicz w Historii
narodu polskiego,
podobnie jak i Joachim Lelewel w Historii
polskiej do końca panowania Stefana Batorego
pisali o pomniejszeniu znaczenia pod naciskiem niemieckim chrztu
Polski i przyjmując za pewnik, że do Małopolski chrześcijaństwo
przeniknęło już poprzednio w dwóch falach wskutek akcji misyjnej
misjonarzy Cyryla i
Metodego
(szczególnie w II - 873-885) oraz wskutek osiedlania się koło
Krakowa chrześcijan morawskich. Wiele morawskich familii na początku
X wieku unikając okrucieństwa pogan
Hungarów osiadło
w Polsce i otrzymali pozwolenie zbudować sobie na Kleparzu kościół.
Obszar
Małopolski w IX wieku zamieszkiwany był przez plemię Wiślan, nie
jest jasne jakie plemiona żyły na północ od Wiślan, na obszarze
dzisiejszego województwa
świętokrzyskiego.
Praktycznie nic też nie wiadomo o historii Wiślan do końca drugiej
połowy IX wieku. Dopiero Żywot
świętego Metodego
zawiera opis wydarzeń, które tradycyjnie w historiografii wiąże
się z tym plemieniem. Według autora książki Żywota
potężny książę Wiślan wyrządzał krzywdy misjonarzom
chrześcijańskim chcących chrystianizować te tereny. Zgodnie z
opisem świętego Metodego, został jednak pochwycony i zmuszony do
przyjęcia chrztu. Wydarzenia te musiały mieć miejsce podczas
drugiego pobytu
Metodego na Morawach, a księciem Moraw,
który zwyciężył władcę Wiślan był zapewnie Świętopełek
Wielki. Polska przyjęła pierwotne
chrześcijaństwo w
wersji słowiańskiej świętych Cyryla i Metodego, pomimo że to
bardzo plemię
poniżało. Chrzest
księcia Wiślan był dokonany publicznie. Misjonarze byli legatami
papieskimi dla Moraw i Panonii. Wydaje się też, że to Metody
rzeczywiście
poskromił księcia Wiślan. Chrześcijańsko na terenach Polski było
początkowo tylko religią dworską. Po tym wydarzeniu zniknęła
wcześniejsza nazwa plemienia Wiślan.
W
historiografii polskiej utarło się, że Wiślanie byli jednym z
dwóch silnych plemion polskich zdolnych zjednoczenia polskich ziem,
ale splot wydarzeń z chrześcijaństwem sprawił, że osiągnięcie
to stało się udziałem Polan
w późniejszym czasie. Przyjmuje się, że Wiślanie
nie wykorzystali swej szansy na utworzenie Polski, ale czy na pewno?
Już po okresie rozbicia dzielnicowego i ponownego przywrócenia
państwa polskiego, to właśnie Kraków
był niezaprzeczalną stolicą Polski. Jednak czy to Kraków był
stolicą Wiślan, a nie Wiślica.
Gdzie szukać prawdy o stolicy Wiślan?
Większość
badaczy naukowych umieszcza kolebkę Polski w Krakowie na Wzgórzu
Wawelskim, choć są też głosy, że była to Wiślica
(obecnie wieś koło
Buska – Zdroju).
Pierwszą
wiadomość o istnieniu państwa polskiego podał saski kronikarz
Thietmar
(zm. około 1018r) informując, że margrabia
Gero w 963 roku
„poddał Mieszkę
władzy cesarskiej”.
Od poprzednika Thietmara, Widukinda
(zm. po 978r) dowiadujemy się, że Mieszko I został „przyjacielem
cesarza”
napadniętym przez walczącego z cesarzem hrabiego
Wichmana i jego
zachodniosłowiańskich sprzymierzeńców Redanów
i Wołynian znad
ujścia Odry, ponieważ nie mogli mu wybaczyć uległości wobec
Cesarstwa
Rzymskiego.
Kiedy
Mieszko chrześcijaninem został, Niemcy z góry go traktowali i
królem go nazwać nie chcieli tylko nazywali go hrabią. Mieszko
uniżając się Niemcom wtedy, gdy był bałwochwalcą, tym więcej
się uniżył, gdy chrześcijaninem
został. W
pokoju płacił cesarzowi daninę, w wojnie musiał mu służyć ze
swoim rycerstwem, a cesarskich nadgranicznych margrabiów tak dalece
się lękał, że nie siadał przed nimi w futrze
(Thietmar ks. V rozdz. 10).
22
września 967 roku Wichman znowu napadł na państwo Mieszka. Tym
razem watażka Wichman
poległ w walce z władcą Polan, i jego sprzymierzeńcami z Czech.
Zwycięstwo nad wrogim utwierdziło z pewnością Mieszka, że za tym
stał sam Bóg chrześcijan Jezus
Chrystus. Na
ziemiach Słowian starły się pojęcia zachodnio-europejskie
feudalistyczno-imperialistyczne z pojęciami polskimi, które były
jedynymi Słowian oryginalnymi, tak że Polska za czasów Piastów
była pod względem duchowym istotnie całą Słowiańszczyzną. Data
chrztu Polski 14 04
966 roku jest
przyjęta umownie i nie ma nic wspólnego z ówczesnymi wydarzeniami
religijnymi na ziemiach Słowian. Dzisiaj jest to data retoryki i
sporów.
Polanie
zamieszkiwali Pojezierze Wielkopolskie i z plemienia tego wywodziła
się dynastia Piastów.
Czynnikiem podstawowym dla powstania narodu polskiego był moment
polityczny zjednoczenia wszystkich plemion szczepu
lechickiego przez
dynastię Piastów
w jedno państwo. W anonimowej Kronice
Wielkopolskiej
Polaków nazywa się Lechitami. Słowianie
przed swoimi Bogami
odprawiali obrzędy religijne. W ówczesnych plemionach występował
kult Świętowita,
a w drugiej połowie IX wieku z chrześcijaństwem zetknęli się
Wiślanie. Państwo Polan na zachodzie graniczyło ze Świętym
Cesarstwem Rzymskim i
wschodzącą religią chrześcijańską, która tworzyła początki
nowego świata. Historycy uważają, że Mieszko
I przyjął
chrześcijaństwo mimo, że naraził się ludności służebnej i
kapłanom. Mieszko nie musiał
przyjmować chrztu,
tak jak to uczynili Słowianie połabscy. Władca Polan według
naukowców z pewnością potrzebował nowej ideologii, która
zjednoczyła by plemiona słowiańskie i przez to mógł wprowadzić
Polskę na salony Europy
chrześcijańskiej.
Państwo Polan miało odegrać ważną rolę w tej transformacji,
choć Mieszko I jak się wydaje był wątpliwej jakości
chrześcijaninem. Historia współczesna przedstawia władcę Polski
jako wiarygodnego świadka Jezusa Chrystusa.
Przyjmuje
się, że do przyjęcia chrześcijaństwa Mieszka namówiła czeska
niemłoda już księżniczka Dąbrawa,
która w 965 roku przybyła do Polski z misjonarzami. Nie ma jednak
żadnego dowodu na to, że chrzest się dokonał w szczególności w
Gnieźnie, a nie na przykład w Ostrowie Lednickim, gdzie znajdowała
się siedziba Słowian i słowiańska kamienna świątynia. W
Gnieźnie powstało tylko pierwsze arcybiskupstwo w Polsce, podległe
papieżowi Janowi XIII, gdzie w 968 objął władzę pierwszy biskup
Jordan. Władca
Polan nie
wprowadził obrzędów chrześcijańskich, bo był raczej pod wpływem
skandynawskich zwyczajów. Córka Mieszka została żoną króla
skandynawskiego, któremu urodziła przyszłego władcę Szwecji
Olafa,
a w 986 roku król Wikingów Harald schronił się na wyspie Wolin,
ponieważ Mieszko I Wikingów posiadał pod swoją władzą wojskową.
Następcą
Mieszka został jego syn Bolesław
Chrobry, który z
pewnością umocnił chrześcijaństwo w wersji słowiańskiej,
ponieważ w 997 roku spotkał się ze Wojciechem Stawnikowicem
czeskim duchownym i doposażył go w swoich wojów, podczas gdy on
podążał do Prus
by je
chrystianizować. Wkrótce po męczeńskiej śmierci Wojciecha w
Prusach, król niemiecki i cesarz rzymski Otto
III przybył w 1000
roku do jego grobu w Gnieźnie. Podczas spotkania zdjąwszy z głowy
swej diadem cesarski, włożył go na głowę Bolesława na znak
przymierza przyjaźni, zasugerowawszy wyniesienie księcia do
godności królewskiej, przez stwierdzenie: „że
jest przyjacielem Cesarstwa i narodu rzymskiego”.
W późniejszej o kilkadziesiąt lat po tym wydarzeniu Kronice
Wielkopolskiej diadem
cesarski określony jest jako królewski,
co rozumiano jako koronacje księcia Polan na króla przez władzę
świecką za
zasługi dla Cesarstwa Rzymskiego. Przyjaźń Cesarstwa z polskim
księciem nie trwała długo, bo po rychłej śmierci Ottona III
nastały wojny z następcami cesarza. Państwa chrześcijańskie też
ze sobą walczyły o władzę.
Po
śmierci Bolesław Chrobrego jego następcą został Mieszko
II, który był
zrodzony z cesarskiej siostry
Ottona III, która
zrodziła wedle kronikarzy znakomitego Kazimierza
Odnowiciela, który
przeniósł siedzibę Piastów do Krakowa. Po śmierci Mieszka II w
1034 roku Polacy powrócili do dawnych wierzeń swych przodków,
niszczono kościoły
chrześcijańskie i
budowano świątynie dawnych bogów. Nie trwało to długo. W 1038
roku czeski
książę Brzetysław
najechał Wielkopolskę i zniszczył Ostrów Lednicki, a w 1039 roku
Kazimierz Odnowiciel
na czele wojsk niemieckich rozpoczął brutalne dławienie powstania
i kultów słowiańskich. Niemcy
uformowali chrześcijaństwo
w Polsce dla swoich potrzeb, podwójnej siły przymusu: władzy
świeckiej i kościelnej, obie w identycznej strukturach. Interesy
Niemców wiązały się z chrystianizacją ziem Słowian. Europa żyje
w schizofrenii od czasów rzymskiej chrystianizacji. Po reakcji
pogańskiej w Polsce poza niszczeniem miejsc świętych
Słowian, mieliśmy
zwiększone opłaty na rzecz Kościoła katolickiego, przedłużony
czas postu.
Słowianie
chcieli się z tego wszystkiego wyzwolić,
dlatego się jednoczyli i bronili przed obcą im religią i
kolonizacją.
Ludzie odmienni
mogą żyć zgodnie ze swoim wyborem religijnym, zgodnie z ich naturą
sięgającą źródeł wiary. Słowianie połabscy są lepszymi
„dziećmi Bożymi”, cokolwiek by mówili dzisiejsi teologowie
chrześcijańscy. Bóstwo Słowian Świętowit
było w dalszym ciągu czczone przez Słowian
połabskich na
wyspie Rugii w grodzie Arkona, którzy należeli do północnych
plemion szczepu
lechickiego.
Świętowit to istota o 4-ch twarzach „wszystko
widząca”
patrząca w cztery strony świata. Większość naukowców
przypuszcza, że e tym przypadku występuje synkretyzm religijny,
który łączył Słowian. Świętowit ma wiele wspólnego z Bogiem
Starego Testamentu.
Atrybutem Świętowita był
miecz i biały koń.
Świętowit miał białego konia, którego nikt poza nim i jego
kapłanem
nie śmiał dosiadać. Symbolika miecza
w ustach pochodzi z przepowiedni Starego Testamentu. Biały koń to
zdobywca, który zjawi się w
przyszłości, aby
pomścić krzywdy, które zrobił Szatan. Jeździec
na białym koniu
pojawia się w najbardziej tajemniczej księdze Nowego Testamentu
Apokalipsie.
Powstanie
Słowian połabskich z 983
roku skierowane
było przeciw podporządkowaniu Świętemu
Cesarstwu Rzymskiemu
oraz chrystianizacji. Po śmierci Bolesława Chrobrego zarządcy
obszarów połabskich, spokrewniwszy
się z Niemcami,
oderwali się od Polski. Przez całe wczesne średniowiecze plemiona
Słowian opierały się przymusowej chrystianizacji zachodniej, do
czasu kiedy Arkona została zdobyta i zniszczona w 1168 roku.
Najdłużej opierała się chrystianizacji do 1386 roku Litwa.
Feudałowie niemieccy atakowali pogańskie plemiona Słowian
połabskich w których brali udział także schrystianizowani władcy
polscy, ale nie
wszyscy. Zachodni
szowiniści religijni powinni zdać sobie sprawę, że nie pali się
za sobą mostów przez, które przyjdzie kiedyś wam uciekać.
Pierworodny
syn Kazimierza Odnowiciela Bolesław
II Szczodry po
śmierci ojca został w 1058 roku księciem polskim. Poprowadził
politykę zmierzającą do wzmocnienia pozycji państwa Polskiego na
arenie międzynarodowej i o dziwo o uniezależnienie się od
Cesarstwa
Rzymskiego. Głównym
celem i zarazem pragnieniem politycznym było powstrzymanie ekspansji
niemieckiej, szczególnie
kościelnej. Potrafił wykorzystać konflikt
między papieżem Grzegorzem VII i cesarzem Henrykiem IV o dominację
w Europie. Grzegorz VII stał na stanowisku, że nie władza cesarska
wywodząca się ze starożytnego Rzymu jest najważniejsza, ale
papieska. W sporze tym Polska opowiedziała się za papieżem, co
umożliwiło mu zdobycie korony królewskiej. Po koronacji 1076 roku
odłączył się od obozu papieskiego i skazał
na śmierć w 1079
roku biskupa krakowskiego Stanisława.
Zabicie
i zbezczeszczenie zwłok zakwalifikowano jako świętokradztwo,
co wywołało bunt
możnych i król musiał uchodzić z kraju. Zmarł na wygnaniu w 1082
roku .
Historia
ostatnich 2000 lat w Europie jest to sprzeciw ludów ją
zamieszkujących przeciwko imperializmowi Cesarstwa
Rzymskiego i
Jezusowi
Chrystusowi.
Dzisiaj zasady życia społecznego Kościoła
zostawiają na uboczu Boga osobowego Starego Testamentu, bo jest to
władza ludzka papieża,
który ustanawia Prawo
i harmonizuje partykularne interesy grup społecznych, co przeczy
sprawiedliwości społecznej. Jest to historia Prawa
Rzymskiego od
soboru 325 roku w Nicei(obecnie Iznik w Turcji), kiedy to zebrani
biskupi Kościoła chrześcijańskiego ustalili tzw. nicejskie
wyznanie (credo),
które każdej niedzieli katolicy wygłaszają i zwane jest Symbolem
św. Atanazego. Ustalona nicejska formuła przypomina zasadę
monoteistyczną, zgodnie z którą Jezus jako Syn
Boży jest Bogu
współistotny.
Dzisiaj chrześcijaństwo zawdzięcza swój kształt i wypływającą
z tego naukę cesarzowi Konstantynowi I Wielkiemu, który zwołał
sobór w celu uczczenia 20. rocznicy swego panowania. Dogmat
arian
uczestniczących w tym soborze i twierdzących iż Jezus był
człowiekiem,
a nie Synem Bożym został przez Kościół rzymskokatolicki
odrzucony
większością głosów.
Uznano wówczas ten pogląd za herezję,
a jego zwolenników zaczęto prześladować, choć tam, gdzie nie
sięgała władza Rzymu
i papieża cieszył
się znaczną popularnością. W naszych czasach możemy spojrzeć
wstecz i wówczas możemy dojść do rozwiniętego pojęcia tradycji
chrześcijańskiej Kościoła, zwłaszcza oznak nieomylności w
takich orzeczeniach jak omawiane powyżej. Żadna
rasa nie może
narzucić innej w co ma wierzyć, bo to jest ingerowanie w naturę
człowieka i
wzniecanie wojny religijnej, a co za tym idzie okrucieństwo i
barbarzyństwo. Dzisiaj zwolennicy zjednoczonej
Europy zdają sobie
coraz bardziej sprawę z tego, że chrześcijański naród europejski
nie istnieje. Nowatorska koncepcja religijna w Europie skończy się
porażką, bo nie ma rzeczy bardziej wiarygodnej od otaczającej nas
rzeczywistości. Wolność słowa w krajach europejskich napędza
hepeniorów do działania. Dziś tylko ateista
Nowego Testamentu
może powiedzieć, że nie jest produktem uniwersalizmu Europy
chrześcijańskiej.
Bibliografia
Gnilka
J., Pierwsi
chrześcijanie. Źródła i początki Kościoła.
Wydawnictwo M, Kraków 2004
Krasuski
J., Wyznaczniki
biegu historii.
Zakład Narodowy im Ossolińskich. Wrocław 2008
Messori
V., Czarne karty
Kościoła,
Katowice 1998
Łomiański
H., Religia Słowian
i jej upadek.
Warszawa 1986
Zakrzewski
S., Mieszko I jako
budowniczy państwa polskiego.
Warszawa 1920
Thietmar.,
Kronika.
Wrocław 2004
10 komentarze:
W 1037 roku wybuchło powstanie ludowe, połączone z próbą wytępienia chrześcijaństwa i powrotu wierzeń pogańskich. Najsilniejszy rozruch objął Wielkopolskę i Sląsk. Najspokojniej było w Małopolsce, gdzie chrześcijaństwo dotarło już w czasach księstwa Wiślan. Jednakże to nie lud rozpoczął walkę z chrześcijaństwem, lecz niektórzy możnowładcy. Po wygnaniu Kazimierza nikt Polską właściwie nie rządził, co było przyczyną najazdu Brzetysława I. Powrót Kazimierza z oddziałem pięciuset rycerzy niemieckich zdławiło powstanie. Od wschodu poparł Kazimierza władca Kijowa, Jarosław. Chrześcijańskie państwo polskie, musiało być ważnym czynnikiem równowagi politycznej w tej części Europy, skoro domagały się tego mocarstwa ościenne. Jarosław Kuś
W X wieku na terenach wschodniej Europy tworzy się jedno systemowy religijny system globalny, gdzie krzyż Jezusa Chrystusa staje się symbolem ideologicznym. Tworzący się tam Kościół, zaczął reprezentować siłę militarną związaną państwem.
Zbigniew Szczodrak
Polscy królowie chrześcijańscy tworzyli wspólnie z biskupami "Państwo Boże" i występowali w charakterze apostołów i reprezentantów Boga na ziemi. Koronacja Chrobrego podkreśla nierozerwalny związek panującego z religią chrześcijańską i ciążący na nim obowiązek całkowitego wytępienia pogaństwa. Koronacja równała się z wypowiedzeniem wojny na śmierć i życie. Otrzymanie korony z rąk głowy hierarchii kościelnej miało wymowę rzuconą pod adresem mas pogańskich. W trzynaście lat po koronacji Bolesława Chrobrego, wyzwaniu przyszła odpowiedz w postaci "buntu pogańskiego" Słowian. Jarosław Kuś
Chrzest Polski dokonał się za wiedzą i zgodą Ottona I, inaczej nie miałby racji bytu. Mieszko zobowiązany był do płacenia cesarzowi daniny z części swego terytorium, które leżało blisko sfery niemieckiego oddziaływania.
Jan Nowacki
Wielki książę Kijowa Włodzimierz przyjął chrzest w 988 roku z Bizancjum, fakt ten nie wykopał przepaści między Polską a Rusią. Jak pisał ruski kronikarz w 1037 roku w Polsce zaczęły się dziać rzeczy dziwne, które zapadły się w pamięci potomnych, bo było wielkie poruszenie na ziemiach Polski. Powstańcy pozabijali biskupów i kapłanów, i panów świeckich, którzy sprzyjali chrześcijaństwu, i było w nich wzburzenie wielkie. Gniezno i Kijów - stolice dwóch największych i najważniejszych państw słowiańskich : Polski i Rusi leżą na ziemiach plemion od siebie bardzo oddalonych, ale noszących i tą samą nazwę Polan. Igor Łapin
Bezprym syn Bolesława Chrobrego wyrzekł się chrześcijaństwa i powrócił do bóstwa Słowian Świętowita. Za jego panowania nastąpiła reakcja pogańska. Przywódca powstania został zamordowany w 1032 roku. Słowianin z Wiślicy
Na wyspie Wolin w X wieku obowiązywała Słowiańska religia. Nie mógł tam zamieszkać żaden chrześcijan. Cesarstwo niemieckie ani Mieszko I nie zaprowadzili tam chrześcijaństwa. Port Wolin został zniszczony i opanowany w wyniku najazdu ludów schrystianizowanych w II połowie XII wieku.
Marian mieszkaniec Wolina
Od Mieszka I Kościół na terenach schrystianizowanych staje się partykularny i dworski.Władca ukierunkował Polskę na zachód Europy, gdzie grób skromnego prostaczka rybaka Piotra, staje się centrum religii i kultury zachodnioeuropejskiej. Dzisiaj Watykan i Bazylika św. Piotra, to nie tylko religia, ale i władza polityczna, która mogła zaistnieć tylko dzięki inkwizycji. Jest to kultura getto podobna, która już w przedszkolach uczy dzieci jednej religii. Dzisiaj w Europie dochodzi do rewolucji kulturowej, laicyzacji, ponieważ brak jest programów antywirusowych, przeciw trojanom. Przywódcy narodów sprowadzają przedstawicieli innych narodów, by nastąpiła dechrystianizacja. Jest to furtka do inżynierii społecznej i próba przewrotu. Watykan traci swoją pozycję dzięki działalności Niemiec ojczyzny Marcina Lutra i Francji córki Oświecenia. Europa ma chrystiofobię, która się rozprzestrzenia. Polscy dostojnicy państwowi i hierarchowie katoliccy twierdzą, że islamizacja Europy zatrzyma się na Odrze i zachwycają się, że uczucia religijne (katolickie) można wyrażać na ulicach polskich miast. Zapominają jednak, że według pierwotnej Ewangelii Marka, Bóg chrześcijański umarł na krzyżu, a wersety o zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu zostały dołączone od Ewangelii wiele wieków później przez teologów katolickich. Zbigniew Szczodrak
Datę chrztu Mieszka I 14 kwietnia 966 roku uznano za datę chrztu Polski, a władcę za pierszego porządnego chrześcijanina. Tymczasem nie był to ani pierwszy, ani ostatni chrzest na terenach dzisiejszej Polski w nasztch dziejach. W żywocie św. Metodego znajduje się wzmianka, żę książę Wiślan, po zajęciu jego księstwa przez Światopełka, władcę państwa wielkomorawskiego, został zmuszony i przyjął z rąk Metodego chrzest w obrządku bizantyjskim. Musiało się to odbyć przed rokiem 885, czyli przed śmiercią św. Metodego. Wtedy także miało powstać w Krakowie biskupstwo w obrządku bizantyjskim, gdyż są znane imiona dwóch biskupów krakowskich tego obrządku z X wieku - Prokora i Prokulfa. W kronice Galla Anonima, która powstała na początku XII czytamy; "Mieszko tak pogrążony był w błędach pogaństwa, że wedle swego zwyczaju siedmiu żon zażywał". Podobnie Czcibor, rodzony brat Mieszka, który do samej śmierci ostentacyjnie pozostał poganinem. Chrzest Polski 966 roku to lipa, stworzona przez historyków pod wpływem Kościoła katolickiego.
33 year old VP Product Management Bevon Kinzel, hailing from Trout Lake enjoys watching movies like It's a Wonderful Life and Model building. Took a trip to Redwood National and State Parks and drives a Ferrari 250 GT. Kliknij ten link
Prześlij komentarz